Nem a Mazda első villanyautója
A japán gyártó mindig is kissé különcnek számított az autóiparban. Ők azok, akik hosszú éveken át kitartottak a Wankel technológia mellett – majd nemrég vissza is hozták, igaz, csak elektromos hatótávnövelőként -, valamint a turbós kismotorok korszakának beköszöntekor továbbra is másfél-kétszer nagyobb, feltöltés nélküli változatú benzinmotorokkal kínálták modelljeiket – Skyactive fantázianévvel ellátva forradalmasított hajtásláncukat. Az első elektromos Mazda modell is elég soká érkezett a piacra, mindössze 2019-ben mutatták be az MX-30 crossovert, amikor a legtöbb márka már legalább 5-6 éve rendelkezett saját e-autóval. Érdekes, hogy pár évvel később készült ebből a típusból REX (range extrended), azaz hatótávnövelt elektromos – konnektoros hibrid – változat, s bár a kis akkukapacitás és a modell méretei miatt nem aratott osztatlan sikert, az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a gyártó most tovább erősíti az elektromos vonalat egy újdonsággal.
A Mazda új elektromos járműve nem SUV
Meglepő lehet, de a mai trendekkel ismét dacolva a japánok nem egy divatterepjáró testébe tettek elektromos hajtást, hanem az egyik legkecsesebb, legtovább életben tartott hagyományos családi autójuk, a Mazda6 formavilágának felhasználásával hoztak létre egy új modellt, mely a Mazda6e nevet kapta (kínában EZ-6 néven fut, és háromféle villanyos, illetve négy különböző hatótávnövelt elektromos kivitelben érhető el).
Ez egy négyajtós, tisztán elektromos négykerekű, amely kétféle akkukapacitással érkezik meg az európai piacra, és továbbra is a díjnyertes Kodo formanyelvből merít inspirációt: egyszerre karcsú és sportos. Az új fényszórórendszer, az elektromos hátsó légterelő és a jellegzetes oldalvonal még hangsúlyosabbá teszi a jármű sportos megjelenését.
Az autó méreteit tekintve nem sokkal marad el a Tesla nagyobbik szedánjától: 4921 mm-es hossza alig öt centivel kisebb, míg 1890 mm-es (visszapillantók nélkül mért) szélessége 74 mm-rel marad el, cserébe 1491 mm-es magassága 46 mm-rel több, mint a Model S mért értéke.
Nem csak kívül megkapó, a belső tér is sportos és elegáns egyszerre
Kontrasztos, szemet gyönyörködtető színeket használtak a tervezők a belső kialakításakor, no és persze az anyaghasználat is kellemes: bőr, hasított bőr és általánosan is puha anyagok kerültek az utastérbe. Ezek mellett a Mazda eddigi legnagyobb központi kijelzője vonzza a tekintetet, mely 14,6”-os méretével és élénk színeivel kiváló minőséget képvisel. Ezt a kiterjesztett valóságot megjelenítő Head Up Display és a többnyelvű hangvezérlés egészíti ki. A térérzetet növeli az elhúzható árnyékolóval rendelkező hatalmas, üveg panorámatető.
Mazda6e a technológia terén sem kell, hogy szégyenkezzen
A kínai gyártású négykerekű egyelőre kétféle elektromos hajtáslánccal érkezik Európába. Érdekes, hogy a gyengébb változat lesz a nagyobb akkuval és így nagyobb hatótávval ellátva. Ez Mazda6e 245 Long Range névre fog hallgatni, melyből a 245 a lóerőben kifejezett teljesítményt jelöli. Ez kilowattban kifejezve 180-as csúcsértéket jelent. Mellé egy 80 kWh-s lítium-ion akkumulátort tesznek a gyárban, aminek köszönhetően akár 552 km-es hatótávra is képes lesz. A váltóáramú vagyis AC töltés teljesítménye 11kW (mindkét változat esetében), míg a DC villámtöltés sebességét egyes források ennél a verziónál 95, míg más források 200 kW-ban maximalizálják, a gyártótól hivatalos adat erre még nincs, szemben a kisebb akkus japán szedánnal, aminél biztos adott a 200 kW-os csúcs töltőteljesítmény.
A Mazda6e 258 nevéből adódóan 258 lóerőt fog tudni leadni, ez 190 kW-tal egyenlő. Valószínűleg ugyanaz a motor kerül a hátsó tengelyre, mint a Long Range változatban, mivel a 320 Nm-es maximális forgatónyomaték megegyezik. Ebbe egy CATL gyártmányú LFP (lítium-vasfoszfát) telep kerül 68,8 kWh-s kapacitással. A hatótávot 479 kilométerre ígéri a Mazda, így nem sokkal marad el a nagyobb változattól, és amennyiben igaz a gyorsabb töltési tempó, mindenképp ez a modell számíthat sikerre, hisz a kisebb hatótáv ellenére sokkal hamarabb tölthet fel (30%-os töltöttségről 15 perc alatt 235 kilométernyi energia nyomható bele) és lehet vele továbbhaladni. Nem mintha mérvadó lenne, de ráadásul a kisakkus 6e két tizedmásodperccel jobban gyorsul százra, mint a nagy: 7,6 szekundum alatt éri el a 100 km/órát. A végsebesség mindkét esetben 175 km/órában maximalizált.
Az alapmodell ára 45 ezer eurón nyithat még idén a német piacon, ami átszámítva jelenleg nem egészen 18,5 millió forint, ám a jóval magasabb áfa miatt valószínűleg inkább 20 millió forint körül áll majd meg, míg a csúcsváltozat felextrázva 25 milliót is kóstálhat. Ez azért jóval barátságosabb, mint a Tesla Model S árai, viszont a Model 3 értékei fölött helyezkedik el – mint ahogy maga a Mazda6e is valahol a két jármű közé pozícionálható tudásában, méreteiben. Összkerekes változat viszont egyelőre nem várható.
Ajánlott termékek
⚡️GYIK✅
⚡️1. Mi a Mazda6e és miben különbözik a Mazda eddigi modelljeitől?⚡️
A Mazda6e egy tisztán elektromos, négyajtós szedán, amely a Mazda6 dizájnját és a díjnyertes Kodo formanyelvet követi. Ez a modell kétféle akkukapacitással érkezik, sportos megjelenéssel és modern technológiákkal, mint például a 14,6”-os központi kijelző és a kiterjesztett valóságot használó Head Up Display.✅
⚡️2. Miért nem SUV-t készített a Mazda, amikor az a piacon népszerűbb lenne?⚡️
A Mazda az autóiparban mindig is külön utakon járt. Az új modell a szedán kategóriában jelenik meg, mivel a Mazda6 elegáns és sportos formáját kívánták továbbfejleszteni elektromos hajtással. Ez szembe megy a mostani SUV-trendekkel, de azzal az előnnyel jár, hogy a Mazda6e kiemelkedhet a piacon.✅
⚡️3. Milyen hajtáslánc-opciók érhetők el a Mazda6e-hez?⚡️
Európában két hajtáslánccal érkezik a modell:
- Mazda6e 245 Long Range: 245 lóerős teljesítmény, 80 kWh-s akkumulátor, akár 552 km-es hatótáv.✅
- Mazda6e 258: 258 lóerős teljesítmény, 68,8 kWh-s akkumulátor, 479 km-es hatótáv.✅
⚡️4. Miben különbözik a Mazda6e a Tesla Model S-től?⚡️
A Mazda6e kisebb, de sportosabb külsővel rendelkezik, és kedvezőbb árkategóriában versenyez. A hatótáv hasonló, de a Model S drágább és technológiai szempontból néhány funkcióban előrébb jár. Ugyanakkor a Mazda6e ár-érték arányban kiváló lehetőséget kínál.✅
⚡️5. Milyen töltési lehetőségeket kínál a Mazda6e?⚡️
- Mazda6e 245 Long Range: DC villámtöltés sebessége források szerint 95-200 kW közötti, a pontos adatot a gyártó még nem erősítette meg.✅
- Mazda6e 258: Biztosan elérhető 200 kW-os villámtöltés, amellyel 15 perc alatt akár 235 km-re elegendő energiát lehet tölteni.✅
Mindkét változat 11 kW-os AC töltést támogat.✅
⚡️6. Mennyibe kerül a Mazda6e?⚡️
- Az alapmodell ára Németországban várhatóan 45 ezer eurótól indul, ami Magyarországon körülbelül 20 millió forint körüli ár lehet.✅
- A csúcsváltozat extrákkal 25 millió forintot is elérhet.✅
⚡️7. Lesz összkerék-meghajtású változat?⚡️
Jelenleg nincs tervben összkerék-meghajtású változat, a Mazda6e kizárólag hátsókerék-meghajtással érhető el.✅
⚡️8. Miért érdemes a Mazda6e-t választani?⚡️
A Mazda6e sportos és elegáns dizájnjával, modern technológiáival, kedvező árával és versenyképes hatótávjával ideális választás lehet azok számára, akik egy egyedi elektromos szedánt keresnek a Tesla Model 3 és Model S között elhelyezkedő kategóriában.✅