Hogyan tölthető otthon két elektromos autó a leghatékonyabban?
Nem is kérdés, hogy napjaink egyik legmeghatározóbb témája az elektromos autózás. Sokan még csak ízlelgetik ennek a világnak a velejáróit, mert egyszerű vagy épp konnektorról tölhető hibriddel járnak, ám vannak, akik már csak ilyen járművekkel rendelkeznek a (családi) flottában, mert kedvezőbb fenntartási költségek mellett a környezet védelmét is fontosnak tartják. De a két autó otthoni töltése nem biztos hogy olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk.
Milyen problémák merülnek fel egy háztartásban két elektromos autó meglétével?
Először is nem biztos, hogy a háztartás elektromos hálózata felkészült az e-autók fogadására. Vagyis lehet, hogy a beérkező teljesítmény a meglévő elektromos háztartási berendezések üzemeltetésére még elég, de folyamatos autótöltésre már kevés lehet. Általánosságban minimum 3x32A-es (3 fázisú) teljesítmény ajánlott ahhoz, hogy ne jelentsen gondot az állandó autótöltés, ám két villanyautónál már lehet,hogy ez is kevés lesz.
Miért? Mert vagy egy töltővel rendelkezünk, és azon kell majd állandóan cserélgetnünk a rácsatlakoztatott autót – ami az éjszaka közepén például elég kellemetlen lehet – vagy veszünk még egy készüléket, ám ez esetben már előfordulhat, hogy két jármű együttes töltésével (leggyakoribb jelenleg a 3x16A-es, azaz 11 kW-os fedélzeti AC töltő) úgy fogy el a háztartás elektromos teljesítménye, hogy mást be se kapcsoltunk.
Mik a lehetőségek a leggyorsabb és legkényelmesebb otthoni töltéshez?
Amennyiben maradunk az egy töltő, két autó formációnál, érdemes lehet a legnagyobb teljesítményű wallboxot választanunk. Ez 22 kW-ot, vagyis 3x32A-t jelent, ami minden autót a lehető legnagyobb teljesítménnyel fogja tudni tölteni – amennyiben a háztartás is készen áll rá. Ha épp csak ennyi a villanyóránál található megszakítók teljesítménye, akkor érdemes olyan fali töltőt vennünk, amely lehetővé teszi a töltőteljesítmény folyamatos szabályozását aszerint, hogy milyen egyéb fogyasztók mennek a háztartásban, így elkerülhető, hogy lecsapjon a megszakító túlterhelés miatt, viszont mindig a lehető legnagyobb értéken menjen a töltés – vagyis a leggyorsabban érjük el a kívánt akkuállapotot. Erre többek között bármelyik Wallbox fali töltő készülék (EVSE) képes, csupán a Power Boost intelligens árammegosztóval kell kiegészíteni.
Kifinomultabb megoldás: két töltő két autóra
A legjobban mégis akkor járunk, ha inkább a két fali töltő beszerzése mellett döntünk, így ugyanis elkerülhető a töltőkábel cseréje egyik autóból a másikba, ami ráadásul akár felesleges parkolgatással is járhat – ha épp olyan helyre telepítették a töltőt, hogy csak az egyik járműhöz ér el kényelmesen. Ezzel máris mentesítjük magunkat az éjszaka közepén vagy épp esőben tartó szerencsétlenkedéstől. De mi van, ha a háztartásban nincs több 3x32A-nél? Akkor a két fali töltőt érdemes a korábban már említett Wallbox féle Power Boost intelligens terheléselosztás funkciójával ellátni, majd összekötni őket egymással, hogy a rendelkezésre álló teljesítményt szükség szerint tudják megosztani, megfelezni.
Hogyan működik a terheléselosztás?
A funkció lényege egyszerűen és röviden annyi, hogy automatikusan (telefonos app használata és annak folyamatos figyelése nélkül)kiaknázza a maximális teljesítményt úgy, hogy nekünk ne kelljen figyelni, mi mennyit fogyaszt.
Képzeljük el, hogy a háztartásban rendelkezésre áll 3x32A, amiből a különböző gépek (mosógép, bojler, klíma, tűzhely és sütő, lámpák stb.) elhasználnak a leginkább terhelt fázison 20A-t (a többin mondjuk csak 14-et és 16-ot), így ezen már csak 12A marad, viszont az autónk képes 3x16A-t felvenni. Ezzel már -4A-nél lennénk, ám az intelligens fogyasztásmérő “látja”, hogy 20A teljesítmény áramlik a vezetéken az egyik fázison, a töltőben előzetesen beállítva a 3x32A háztartási értékből tudni fogja, hogy már csak 12A marad számára a töltéshez, így nem fog többet “kikérni” a hálózatból (ezt szimmentrikusan fogja tenni, azaz ilyenkor minden fázison csak annyit vesz fel, amennyit a leggyengébben tud, ezért fontos, hogy a fogyasztók jól legyenek elosztva).
Amennyiben két töltőnk van, és ezeket összekötöttük egymással is, akkor a 12A fele-fele arányban, azaz 6-6A értékben oszlik meg, így 3x6A jut mindkét kocsinak, vagyis még ilyen esetben is kb 4,5kW-tal tud töltődni mindkét elektromos autónk. Ahogy megszűnik az extra terhelés, a töltésteljesítmény feljebb emelkedik, így gyorsabban végezhet autónk, valamint amikor az egyik jármű befejezi a töltést, onnantól a másik megkapja a teljes rendelkezésre álló értéket.
Összegzés: érdemes-e két töltőt tartani egy háztartásban?
Röviden: igen. Az otthoni autótöltés legbiztonságosabb módja a megfelelően kiépített “töltőállomás”és az automatikus szabályozás (de minimum egy telefonos app, ahol látjuk, hogy mi a töltők állapota), hogy sose legyen gondunk az esetleges túlterheléssel. A két fali töltő együttes megléte és használata leginkább a kényelmet szolgálhatja, ám extra biztonságot is adhat, hiszen az egyik készülék esetleges meghibásodása esetén még mindig lehetőségünk van a másikról tölteni mindkét villanyhajtású járművet. Persze nem elhanyagolandó tény, hogy megússzuk az esőben, hóban, fagyban vagy épp kánikulában a kábelek cserélgetését,az autókkal való manőverezést vagy épp az elfelejtett töltés miatti bosszankodást. Sose feledjük: egy fali töltő bekerülési költsége elenyésző az e-autók árához képest, ráadásul hosszú távú befektetésnek számít, amit ha költözünk, akár vihetjük is magunkkal a következő otthonunkba is.
Kérj ajánlatot elektromos autó töltő telepítésre
⚡️GYIK✅
⚡️Milyen kihívásokkal kell szembenézni, ha két elektromos autót szeretnénk otthon tölteni?⚡️
A legnagyobb kihívás az otthoni elektromos hálózat korlátozott teljesítménye lehet. A háztartásokban gyakran nincs elegendő áram a két autó egyszerre történő töltéséhez, különösen, ha egyéb elektromos eszközök is működnek. Továbbá az is probléma lehet, ha csak egy töltőállomás van, és cserélgetni kell a töltendő autókat.✅
⚡️Milyen elektromos teljesítmény szükséges a két autó hatékony töltéséhez?⚡️
Általánosságban legalább 3x32A szükséges a két elektromos autó együttes töltéséhez. Ez elegendő lehet egy autó töltésére, de ha két autót egyszerre szeretnénk tölteni, előfordulhat, hogy a teljesítmény nem elegendő a háztartás többi elektromos eszközének működéséhez.✅
⚡️Miért érdemes intelligens áramelosztást használni két elektromos autó töltéséhez?⚡️
Az intelligens áramelosztás automatikusan szabályozza a töltőteljesítményt a háztartásban lévő egyéb fogyasztókhoz igazodva. Ez segít elkerülni a túlterhelést, és biztosítja, hogy a töltés mindig a lehető leggyorsabban történjen anélkül, hogy a megszakítók lecsapnának.✅
⚡️Jobb megoldás-e két töltőt használni két autóhoz?⚡️
Igen, két töltő használata kényelmesebb, mert elkerülhető a töltőkábelek cserélgetése. Két töltővel mindkét autó egyszerre tölthető, és az intelligens terheléselosztás révén a rendelkezésre álló teljesítmény optimálisan osztható meg a két töltő között.✅
⚡️Mi történik, ha a háztartásban nincs elegendő teljesítmény két autó egyszerre töltéséhez?⚡️
Ha a háztartás teljesítménye korlátozott, a töltők automatikusan megosztják a rendelkezésre álló áramot. Például, ha csak 12A áll rendelkezésre, akkor az autók megosztják ezt a teljesítményt, így mindkét autó lassabb sebességgel, de továbbra is tölthető.✅
⚡️Milyen előnyökkel jár két fali töltő használata?⚡️
A két töltő kényelmet és biztonságot nyújt. Elkerülhetők a kábelek cserélgetése, és ha az egyik töltő meghibásodik, a másikról még mindig tölthető mindkét autó. Ezenkívül a töltők hosszú távú befektetést jelentenek, és költözéskor is magunkkal vihetjük őket.✅
⚡️Milyen típusú töltő ajánlott otthoni használatra két autóhoz?⚡️
Javasolt egy 22kW-os (3x32A) wallbox típusú töltő használata, amely képes az intelligens teljesítményszabályozásra. Ha két töltőt szeretnénk, érdemes mindkettőt a Power Boost intelligens terheléselosztóval felszerelni, hogy a teljesítmény optimálisan osztható legyen.✅