1. Fedélzeti töltő és töltés irányító rendszer

A fedélzeti töltő és a töltés irányító rendszer (BMS) meghatározza a maximális töltési teljesítmény és a töltési ciklusokat.

2. Elektromos motor

A gyártótól függően az elektromos autók 1 vagy több elektromos motorral vannak felszerelve.

3. Akkumulátorok

Az akkumulátorok különböző technológiákkal vannak ellátva – a leggyakoribb a lítium-ionos akkumulátor, amelyet majdnem mindennap használunk olyan eszközökben, mint a telefonok és laptopok. Az akkumulátor mérete határozza meg leginkább a hatótávot.

4. AC vagy DC csatlakozók

Az elektromos autók különféle csatlakozókkal vannak ellátva, attól függően, hogy milyen gyártó készítette a járművet és földrajzilag hol található.

5. AC vagy DC töltő

Minden elektromos autónak szüksége van a töltésre, és a töltő is többféle típusú lehet autónktól függően.

Teljesen elektromos autó (BEV)

Plug-in Hybrid elektromos autó (PHEV)

Mi határozza meg az elektromos autó hatótávját?

súly

Súly

Egy nagyobb méretű autó kisebb hatótávot eredményez.

időjárás

Időjárási körülmények

Az átlagos hatótáv amelyet a gyártók feltüntetnek enyhe időjárásra (~23C) vannak meghatározva. Extrém hideg és meleg idő egyaránt hatással vannak a hatótávra, de a hideg időjárás jobban rontja a megtett távolság mértékét.

teljesítmény

Teljesítmény szükség

Nagyobb gyorsulások és nagy sebességek több energiát fogyasztanak és kevesebb távot tudunk megtenni.

akksi

Akkumulátor kapacitása

Az akkumulátor kapacitását a kWh jelöli ami meghatározza a teljes rendelkezésre álló energiát az autó motorja számára. Nagyobb kapacitást nagyobb távolságot jelent.

Hol tudom feltölteni az elektromos autómat?

otthoni-toltes-wallbox

Otthoni töltés

Privát otthoni töltés

Egy töltőkábel vagy töltőállomás kihelyezve a garázsunkba.

Társasházi otthoni töltés

Egy töltőállomás telepítve a lakóközösség privát parkolójába bel- vagy kültéren.

munkahelyi-toltes-wallbox

Munkahelyi töltés

A munkahelyek elkezdtek töltési lehetőséget nyújtani az alkalmazottak és látogatók részére, helytől függően ingyen vagy fizetéssel. Emellett a céges elektromos autók számára szükséges töltőállomást kialakítani.

celtoltes-wallbox

Célállomás töltés

Privát vagy nyilvános parkolók elkezdtek töltési lehetőséget nyújtani. Ezek a töltőállomások tagságot igényelnek vagy minden elektromos autós számára elérhetőek. Ilyenek találhatóak például plázáknál, éttermeknél.

utkozben-toltes-wallbox

Útközbeni töltés

Ezek általában gyors DC töltők, amelyek lehetővé teszik az elektromos autó gyors feltöltését jelentős hatótávval (kb. 30 perc).

Hogyan működik az elektromos autó töltése?

A töltés erősségét a legkisebb teljesítményű eszköz határozza meg. Ezt jelentheti maga az autó fedélzeti töltője, a hálózat vagy a töltőkábel.

mode1-toltes

MODE 1

Háztartási aljzat és hosszabbító

Ez egy váltóáramú (AC) töltési módszer, amelyet általában a kis e-kerékpárok, mopedek használnak. Háztartási aljzat és egyszerű kábel használható. Tilos egyes országokban, beleértve az USA-t is.

mode2-toltes

MODE 2

Háztartási aljzat és speciális kábel vezérlő eszközzel

Ez egy váltóáramú (AC) töltési módszer, ahol a töltésfigyelő eszköz a speciális töltőkábelre kerül.

mode3-toltes

MODE 3

Specifikus aljzat dedikált áramkörön

Ez egy váltóáramú (AC) töltési módszer, ami ajánlott mindennapi töltésre. Dedikált töltőaljzat töltésfigyelés funkcióval. Dedikált töltőkábelt használatával.

mode4-toltes

MODE 4

Egyenáram (DC) csatlakozás villámtöltéshez

Ez egy egyenáramú (DC) töltési módszer, ahol a külső töltő az akkumulátorok gyors töltésére szolgál. Különböző típusú csatlakozók vannak. A leggyakrabban használt csatlakozók a CHAdeMO és a CCS2 (Combo).

Csatlakozók típusai

A csatlakozók változnak régiótól, töltési erősségtől és gyártótól függően

Elektromos autó fogalomjegyzék

Elektromos autó (EV): Széles kategória, amely olyan autókat jelent, amik teljesen elektromossággal vagy elektromos motorral működnek.

Akkumulátoros elektromos autó (BEV): Másképpen „tisztán elektromos” autók. A BEV a benne található akkumulátor energiájával működik, és mindenképp szükséges feltölteni.

EVD (Electric Vehicle Driver) vagy Elektromos autó vezető

Visszatöltő fékezés (Regenerative Braking): Az elektromos autók fékezéskor eltárolják a felszabaduló energiát, amelyet így később képesek felhasználni.

Belső égésű motor – ICE (Internal Combustion Engine): Az ICE-t éghető üzemanyag hajtja, gyakran kőolaj- vagy földgáztermékek.

Belső égésű motorral rendelkező jármű – ICEV (Internal Combustion Engine Vehicle): Az összes olyan jármű, mely éghető üzemanyaggal működik.

PHEV ( Plug-in Hybrid Electric Vehicle): A Plug-in autók egyszerre rendelkeznek akkumulátorral és belső égésű motorral.

NEV (Neighborhood Electric Vehicle): Olyan elektromos autók, amelyek nagyjából 70 km/h-ra vannak korlátozva a biztonságos közlekedés érdekében.

EREV (Extended-range electric vehicles): Olyan autók, amelyek benzines motorra váltanak ha az akkumulátor majdnem lemerül.

AC (Váltakozó áram): Áram, amely rendszeresen irányt változtat, ilyen áram található az otthonainkban és a szokásos hálózatokban.

DC (Egyenáram): Áram, amelynél az energia egy irányba áramlik, így tárolja például az áramot egy akkumulátor.

Hatótáv: A távolság, amelyet egy elektromos autó elektromosság segítségével tud megtenni.

Hatótáv-szorongás: Aggódás vagy stressz, amely annak köszönhető, hogy félünk, hogy nem érünk el a kitűzött célunkig a hátralévő hatótávval.

kW (kilowatt): A teljesítmény egy mértékegysége.

Elektromos autó töltő (EVC): Egy eszköz, amely segít elektromossággal ellátni az elektromos autókat.

Level 1 töltés: Az EV feltöltése egy otthoni csatlakozóra dugható töltővel, 120v-ig. Ez a leglassabb elérhető töltési módszer, akár 24 óra is lehet egy elektromos autó teljes feltöltése.

Level 2 töltés: 240v-ig az elektromos autó töltők. Ez a legajánlottabb elektromos autó tulajdonosok számára, attól függően, hogy pontosan milyen típusú autód van, egy gyorstöltővel akár 5x gyorsabban is töltheted autódat.

Level 3 töltés: Másnéven villámtöltés vagy DC. Akár fél óra alatt képes teljesen feltölteni az autódat. Sajnos ezek a töltők jelenleg elég ritkák és rendkívül költségesek.

JEVS G105-1993: Másnéven CHAdeMO, egy olyan adapter, amely 62.5 kW vezetésére képes. Leginkább Japánban használják.

SAE J1772: Az alapvető Észak-Amerikai csatlakozó elektromos autók számára. Általában Level 1 és Level 2-es rendszerekkel működik.

IEC 62129: Egy töltőtípus, amely elektromos autók töltésére használnak Europában.

Kombinált töltési rendszer (CCS – Combined Charging System): Egy másik módszer az elektromos járművek gyors feltöltésére egy speciális elektromos csatlakozóval. A CCS-nek két típusa van. Európában a CCS2 az elterjedt, Amerikában pedig a SAE-t J1772 szabvány.

Töltőáramkör megszakító készülék
(CCID)
Biztonsági védelem egy EVSE-n belül, amely csökkenti az esélyét, hogy a felhasználó személy áramütést kapjon.

V2G (Vehicle-to-grid): Egy rendszer, amely lehetővé teszi az elektromos járművek számára a kommunikációt az elektromos hálózattal, ezáltal biztosítva a villamos energia áramlását mindkét irányban.

Üvegház gázok: A szén-dioxidhoz hasonló házok, amelyek hozzájárulnak a klímaváltozáshoz.

Csúcs töltés: Töltse elektromos járművét csúcsidőn kívül, ezáltal a legalacsonyabb költséggel.

Akkumulátor-kezelő rendszer (BMS – Battery Management System): A járműben található elektronikus rendszer, amely kezeli és védi az akkumulátort.

Lítium-ion akkumulátor (LIB – Lithium-ion battery): Lítium-ion néven is ismert, gyakran használható újratölthető akkumulátor.

VRLA akkumulátor (szelepvezérelt
ólom-sav akkumulátor):
Újratölthető ólom-savas akkumulátor.

NiMH (nikkel-fémhidrid): Kevésbé megbízható újratölthető akkumulátor.

Olvadt só akkumulátor (Molten Salt Battery): Olyan típusú akkumulátor, amely megolvadt
sót használ, mint elektrolit.