Olvasási idő: 5 perc

Elektromos autó töltés közös térben: hogyan azonosítható a felhasználó?

A mások által hozzáférhető, úgynevezett közös használatú területeken nagy bonyodalmakat tud okozni az egyéni töltés kérdése. Már egy egyszerű, közterületi elektromosautó-töltőállomás használata sem feltétlen egyszerű, hiszen gyakorlatilag az összes ilyen helyen valamilyen (szoftveres / applikáció alapú, RFID tages, bankkártyás) azonosítást követően tudjuk kezdeményezni az áramvételt elektromos autónkba. Ennek persze egyszerű magyarázata az, hogy az ilyen töltőpontok üzleti céllal, pénzkeresésre optimalizálva jönnek létre, így a felhasználó azonosítása tulajdonképp a fizetési procedúra első lépése.

elektromos autó,elektromos autók,töltő,otthoni,töltési,otthoni,otthon,gyors,hálózat,például,érdemes,autót

Elektromos autók töltése utcán, közterületen

Ahogy a bevezetőben említettük, az utcai töltés relatíven egyszerű folyamat, általában elektromos járműveknek fenntartott helyeken van lehetőség megállni, ahol a legkülönfélébb típusokat is kényelmesen töltőre dughatjuk.

elektromos autó, elektromos autók,elektromos,elektromos autózás,autó,töltő,22 kw,otthoni,autók,töltési,töltők,otthon,megfelelő

Az utcai töltőkből kétféle létezik: váltóáramú és egyenáramú változatok. A váltóáramú, másik nevén AC töltőoszlopok Type 2 kábeles vagy aljzatos kivitelben érhetők el. A régebbi, Type 1 csatlakozóval szerelt autók tulajdonosai átalakító segítségével vehetik igénybe ezeket az oszlopokat. Amennyiben a töltőpont rendelkezik saját vezetékkel, úgy csak be kell dugni az autóba, és indítható a töltés. Aljzattal szerelt töltő esetén saját Type 2 kábelünkre is szükség lesz. Ezekből többféle létezik, általában az autó vásárlásakor jár hozzá, a konkrét típus attól függ, hogy milyen áramfelvételre képes a jármű. Maga a csatlakozó minden esetben ugyanaz, pusztán a kábelben lévő vezetékek átmérője és darabszáma határozza meg, hogy mekkora teljesítmény átvitelére képes. Létezik egyfázisú 1×16 és 1×32 amperes, azaz 3,7 és 7,4 kW-os változat, valamint háromfázisú, 3×16 és 3×32 amperes. Amennyiben nem kaptunk az autóhoz utcai töltőkábelt, érdemes vásárolni egyet. Ez utóbbiak számítanak a jobb választásnak, mivel 11 és 22 kW-os maximális teljesítmény átvitelére képesek, és a legtöbb mai autó fedélzeti rendszerét ekkora teljesítményű áramfelvételre tervezték, ráadásul a “nagyobb” kábelek kompatibilisek lefelé, így nem gond a kisebb vagy kevesebb fázisú töltés sem nekik.

Az egyenáramú, vagyis DC töltők hasonló módon működnek, pusztán sokkal nagyobb töltési “sebességre” képesek. Itt már 40-50 kW-ról indul a töltési teljesítmény, a határ pedig egyre feljebb tolódik, nem ritkák manapság a 250 kW-os oszlopok sem.

elektromos autó,elektromos autók,töltő,otthoni,töltési,otthoni,otthon,megfelelő,gyors,hálózat,töltésre,például

Az azonosítás az töltőhely üzemeltetőjétől függ, ahogy korábban írtuk, létezik RFID-tag alapú, amikor egy kis kártya vagy kulcstartó segítségével “mondjuk meg” az eszköznek, hogy kik vagyunk. Ilyenkor az RFID-tagbe kódolt profil, és a hozzá társított fizetési adatok automatikus azonosítása után kezdődik meg a töltés.

elektromos autó, elektromos autók,elektromos,elektromos autózás,autó,töltő,22 kw,otthoni,autók,autót

A másik lehetőséget akkor érdemes használni, amikor egyszeri töltésről van szó, illetve a töltőpont lehetővé teszi, ez a közvetlen bankkártyás fizetés. Ilyenkor általában egy adott összeget (pl öt- vagy tízezer forintot) blokkol kártyánkon a szolgáltató, melyből az kerül tényleges levonásra a teljes folyamat végeztével, amit a töltésre fordítottunk, a többi automatikusan visszakerül kártyánkra.

A harmadik, egyben a legnépszerűbb a telefonos alkalmazás alapú töltés, melynél az adott szolgáltató applikációján – vagy roaming esetén egy harmadik fél alkalmazásán – keresztül indíthatjuk a töltési folyamatot. Ilyenkor a leggyakrabban előzetes regisztráció szükséges, de akadnak egyszeri, előre lefoglalt összeg mellett indítható lehetőségek is, viszont egy profil létrehozása mindenképp szükséges az azonosíthatóság és a fizetés biztosítása miatt.

Elektromos autó töltése munkahelyen

Az olyan lokációk, mint az ember otthona vagy munkahelye azért számítanak ideálisnak, mert ezeken általában hosszabb időt tartózkodunk, így az elektromos autónak is több ideje van feltöltődni. A munkahelyi töltés ráadásul egyfajta juttatási forma is lehet, amennyiben a cég felajánlja azt (ingyen) az alkalmazottnak. Ha nem, akkor sincs gond, mivel egy mai okosabb töltőhöz különböző felhasználókat rögzíthetünk, akik RFID azonosítóval indítják a folyamatot – csakúgy, mint az utcai töltők esetében -, viszont nem kell bankkártyát használniuk, hanem hó végén egy összesített fogyasztás alapján vonható akár a fizetésükből automatikusan a felhasznált mennyiség. Ilyen esetekben maximum a túl kevés töltőpont jelenthet akadályt, hisz ingyen nem számít, ki foglalja “helyünket”, ahogy egy azonosításra elinduló autótöltőnél is hasonló a helyzet. Egyedüli kivétel, ha olyan wallbox kerül felszerelésre, amely fogyasztása után mi fizetünk, de bárki elérheti, és töltést indíthat rajta. Ez ellen esetleg mechanikai védelmet lehet kiépíttetni, de összességében bonyodalmasabb és akár drágább lesz a végeredmény, mint egy beépített azonosító funkcióval rendelkező töltőnél.

töltő,hálózat,elektromos autó

Elektromos autó töltése társasházban és közös mélygarázsban

elektromos autó, elektromos autók,elektromos,elektromos autózás,autó,töltő,22 kw,otthoni,autók,töltési,töltők,otthon,megfelelő,autót,elektromos autó töltés közös térben

Némiképp bonyolultabb történet, hisz megannyi bürokratikus lépésen kell átesnie az igénylőnek, legalábbis egy meglévő társasház esetén. Új építésű ingatlanoknál a kivitelezők általában már gondolnak a jövőbeni autótöltő igényekre, így megteszik az első lépéseket a csatlakozási pontok kialakítására, akár tűzvédelmi és egyéb óvintézkedések betartása mellett.

Ilyenkor, ha megvan a kiállás, már csak egy megfelelő töltőkészülék szükséges, amely lehetőleg tud valamilyen azonosítást, hogy illetéktelenek ne használhassák a mi költségünkön. Amennyiben nem saját villanyóránkon keresztül megy a folyamat, a pontos elszámoláshoz szükségünk lehet egy MID hiteles fogyasztásmérőre, amely pontos energiafelhasználási értékeket rögzít, így a hó végi elszámolás garantáltan pontos lesz.

töltő,hálózat,elektromos autó

Megfelelően “okos” fali töltő esetén ez azért is jöhet jól, mert a fogyasztásmérő segítségével maximalizálhatjuk az autóba kerülő energia mennyiségét úgy, hogy közben nem kell a kismegszakító kioldásától – azaz a biztosíték lecsapásától – tartanunk. A társasházi töltés egyik legnagyobb mumusa ugyanis az egyszerre elérhető energia mennyisége, ami még az első vagy második töltőpont kiépítésekor nem biztos, hogy problémaként jelentkezik, ám 5-10 töltőhely kialakításakor már szignifikáns gondot jelenthet. Némely töltő, mint például a Wallbox Pulsar Pro, beépített MID hiteles mérővel rendelkezik, így telepítése egyszerűbb, gyorsabb és kisebb helyen is könnyen megoldható – ha fontos a pontos elszámolás vagy a felhasználó azonosítása.

Ahol csak a hozzáférés korlátozása számít, ott a legcélszerűbb egy RFID képes töltő telepítése, de a Wallbox termékek mindegyike rendelkezik bluetooth / Wifi eléréssel is, így az internetes hálózatoktól teljesen elzárt területeken sem gond a felhasználók beazonosítása, így a töltés indítása – applikáción keresztül.

Bár az elektromos autók töltése nem olyan egyszerű, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt társaik tankolása, hiszen megannyi lehetőség áll rendelkezésre, mégis épp egyúttal az az előnye is használatuknak, hogy akár olyan helyeken tölthetjük fel őket, ahol amúgy csak állnának hosszabb ideig, ráadásul általában jóval kedvezőbb áron, mint amennyit a benzinkúton hagynánk egy régimódi négykerekű esetében.

Ajánlott termékek

🚗⚡️GYIK✅

🚗⚡️ 1. Miért van szükség azonosításra elektromos autók töltésekor közterületen?

✅ Az azonosítás szükséges a fizetési folyamat biztosításához, mivel az elektromos töltőpontok üzleti céllal működnek. Az azonosítás segít a felhasználók és az általuk felhasznált energia mennyiségének nyomon követésében, valamint a fizetések pontos elszámolásában.

🚗⚡️2. Milyen típusú azonosítási módszerek léteznek közterületi töltőpontoknál?

✅A leggyakoribb azonosítási módszerek közé tartozik az RFID-tag használata, bankkártyás fizetés és telefonos alkalmazás alapú azonosítás. Az RFID-tag egy kártya vagy kulcstartó formájában van, amelyet a töltőponthoz érintve azonosíthatjuk magunkat. Bankkártyás fizetésnél közvetlenül a kártyánkat használhatjuk, míg a telefonos alkalmazás alapú azonosításhoz egy adott szolgáltató applikációját használjuk.

🚗⚡️3. Miben különböznek az AC és DC töltők?

✅ Az AC (váltóáramú) töltők általában lassabb töltési sebességet biztosítanak, és többnyire Type 2 csatlakozóval működnek. A DC (egyenáramú) töltők ezzel szemben gyorsabb töltési sebességet kínálnak, a teljesítményük általában 40-50 kW-tól kezdődik, és akár 250 kW-ot is elérhet.

🚗⚡️4. Hogyan zajlik az elektromos autók töltése munkahelyeken?

✅A munkahelyi töltés ideális, mivel az emberek hosszabb időt töltenek ott, ami elegendő időt biztosít az autók feltöltésére. A munkahelyek gyakran ingyenesen vagy kedvezményesen kínálják a töltést alkalmazottaiknak, és az azonosítást általában RFID-tag segítségével végzik. A hó végi összesített fogyasztás alapján vonják le a felhasznált mennyiséget az alkalmazottak fizetéséből.

🚗⚡️5. Milyen kihívásokkal jár az elektromos autók töltése társasházakban és közös mélygarázsokban?

✅ A társasházakban és közös mélygarázsokban az elektromos autók töltése bonyolultabb lehet a bürokratikus lépések és a szükséges infrastruktúra hiánya miatt. Fontos a megfelelő töltőkészülék és azonosítási rendszer kiválasztása, hogy illetéktelenek ne használhassák a töltőket. A pontos elszámoláshoz MID hiteles fogyasztásmérőre is szükség lehet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.