Olvasási idő: 4 perc

Miért van szükség terhelésmenedzsmentre?

villam

Nincs elegendő teljesítmény az épületnél

Az elektromos autók gyors feltöltéséhez akár 11 vagy 22kW-ra is szükség lehet. A lakóházaknál viszont általában csak annyi teljesítmény áll rendelkezésre, ami a háztartási gépek fogyasztását fedezi. A teljesítmény bővítése viszont legtöbbször szabványosítással is jár, ami egy nagyon költséges és időigényes folyamat, amit kiválthatunk terhelésmenedzsmenttel.

allithato

Több autó töltésére van szükség

Munkahelyi töltés esetén akár 10-20 autó töltése is szükséges lehet egyidejűleg, de otthoni környezetben is gondot okoz, ha már 2 autót szeretnénk tölteni. Nem az a jó megoldás, ha a töltők maximális töltési teljesítményéhez építjük fel a ház hálózatát, hanem a töltők vegyék figyelembe az igényeket és a rendelkezésre álló energiát. Nem a leggyorsabb feltöltés a szempont, hanem hogy minél több járművet tudjunk tölteni egyidejűleg.

idojarasallo

Napelemes összeköttetés

Használjuk ki a napelemek maximális energiáját. Ne a hálózatba töltsük vissza a fel nem használt energiát, hanem akkor töltsük az autónkat, amikor túltermelés van. Ezáltal 100%-osan zöld energiával tölthetjük elektromos járművünket.

Terhelésmenedzsment

Otthoni megoldások

Ház/lakás és elektromos jármű között

A ház/lakás teljesítményének a maximális kihasználása a cél, anélkül hogy a töltés leverje a kismegszakítót. Családi házaknál és társasházaknál is egyaránt megoldható.
Intelligens árammegosztóra vagy más néven okos fogyasztásmérőre van szükség a vezérléshez. Az intelligens árammegosztó figyeli a ház fogyasztását és az alapján automatikusan szabályozza a töltő teljesítményét, hogy ne verje le a biztosítékot ha más fogyasztó is bekapcsol.

image16

Napelemes összeköttetés

A napelem által termelt energia maximális kihasználása a cél. Túltermelés esetén töltsük az autót.
Intelligens árammegosztóra vagy más néven okos fogyasztásmérőre van szükség a vezérléshez. Az árammegosztó onnan tudja, hogy túltermelés van a napelemtől, hogy negatív fogyasztást érzékel a háztól. Így ha 20A a háztartási fogyasztók fogyasztása és 32A-t termel a napelem, akkor a túltermelt 12A-val fogja tölteni az autót.

image17

Kétirányú töltés (Vehicle-To-Home)

Angolul bidirectional töltés, melynek jelentése, hogy nem csak a hálózat töltheti a járművet, hanem a jármű is képes ellátni a ház energiaellátását, mint egy külső és hordozható energiatároló.
Jelenleg ez a technológia kezdeti szakaszban van, csak néhány autó képes erre, mint például a Kia ev6 vagy Hyundai Ioniq 5. És az ehhez szükséges fali töltő is jóval magasabb árkategóriában van mint egy hagyományos AC töltő.

vehicle to home min
Terhelésmenedzsment

Üzleti megoldások

Töltők között

Abban az esetben beszélünk töltők közötti terhelésmegosztásról, ha fix áramerősség van elkülönítve az autók töltésére és ezt kell szétosztanunk meghatározott számú töltő között.
Például 3x32A áll rendelkezésre összesen 2 autó töltésére. Ebben az esetben, ha csak 1 autó tölt, akkor az kitudja használni a maximális 3x32A-t, viszont ha beáll mellé egy másik autó, akkor megfelezi a 3x32A-t, és így mindkettő tud 3x16Amperrel tölteni.
Ebben az esetben nincs szükség külön fogyasztásmérő eszközre (intelligens árammegosztóra). Mindössze a töltőket kell egy UTP kábel segítségével összekötni egymással és a töltő mobilalkalmazásában beállítani a maximális rendelkezésre álló Amper számot és a töltők darab számát.

image23

Dinamikus terheléselosztás töltők és épület között

Ebben az esetben már az épület fogyasztását is figyelembe kell vennünk. Olyan helyeken jöhet szóba, ahol nem tudunk fix áramerősséget elkülöníteni az autók töltésére, de szeretnénk minél több elektromos autót tölteni egyidejűleg. Nagyon költséges lenne a töltők maximális teljesítményéhez felépíteni a hálózatot. A plug-in hybrid autók (1x16A) és az elektromos autók (akár 3x32A) töltési teljesítményében jelentős eltérés van, de nem tudhatjuk ki melyik töltőponthoz fog beállni, így a terhelésmenedzsment használatával a töltő szoftvere fogja figyelembe venni, hogy melyik töltőpont mennyivel töltsön. Mindezt úgy, hogy közben csak annyi teljesítményt ad a töltőknek, amit az épület nem használ.
Intelligens árammegosztóra vagy más néven okos fogyasztásmérőre van szükség a vezérléshez.

image24

Terhelésmenedzsment videó bemutató

Mit nevezünk intelligens árammegosztónak?

Az intelligens árammegosztó egy okos, digitális fogyasztásmérő , ami képes mérni a ház fogyasztását.

Az árammegosztó UTP kábellel köthető össze a töltőkkel, de vannak már olyan megoldások is, melyekhez nem szükséges kábeles összeköttetés.

Az árammegosztó továbbítja az épület valós idejű fogyasztását a fali töltőnek, melynek mobilalkalmazása ezáltal kitudja számolni, hogy mennyi energia marad az autó töltésére a rendelkezésre álló összes energiából kivonva a fogyasztást. Ezáltal nem fogja leverni a kismegszakítót a töltés.

image21 1

Elektromos autó töltése napelemmel

Teljesen Zöld mód

A Wallbox mobilalkalmazásban a “Full Green”, vagyis Teljesen Zöld mód kiválasztásával 100%-ban a napenergiával tölthetjük elektromos autónkat. Ebben az esetben, csak akkor indítja el a töltést a mobilalkalmazás, ha érzékeli hogy túltermelés van a napelemtől és a túltermelés megfelel az autó töltéséhez szükséges minimális teljesítménynek, ami a legtöbb autónál 1x6A, de ez bizonyos modelleknél akár 1x8A is lehet. Ez alatti Amper szám alatt nem indul el az autó töltése. Amíg nem éri el ezt a minimális Amper számot a túltermelés, addig szünetel az autó töltése.

elektromos autó töltés napelemmel

Gazdaságos mód

A Wallbox mobilalkalmazásban a Gazdaságos mód választásával a napelem és a hálózati energia együttes használatával történik az autó töltése. Itt ha túltermelés van a napelemtől, akkor már azonnal elindul a töltés, nem szükséges elérnie az autó töltéséhez szükséges minimális követelményeket, mert ez kiegészül a hálózati energiával. Így ha csak kicsivel termel többet a napelem, mint amennyit a ház felvesz, akkor ezt a minimálisat is tudjuk hasznosítani az autó töltésére. Viszont, abban az esetben ha egyáltalán nincs túltermelés a napelemtől, akkor szünetelni fog az autó töltése.

napelemes autó töltő

Ajánlott termékek

GYIK

✅ Mit jelent a terhelésmenedzsment elektromos autó töltőknél? 🚗⚡️

A terhelésmenedzsment leggyakoribb esete, amikor szét kell osztani a rendelkezésre álló teljesítményt az épület és az elektromos autó töltő(k) között. De napelemes összeköttetés esetén is szóba jön a teljesítménymegosztás.

✅ Miért van szükség terhelésmenedzsmentre töltőknél? 🚗⚡️

A teljesítménymegosztás legfőbb oka, hogy nincs elegendő teljesítmény a ház fogyasztásának ellátásra az elektromos autó töltésével egyidejűleg. A terhelésmenedzsment bevezetésével nincs szükség hálózatbővítésre.

✅ Hogy működik a napelemes összeköttetés elektromos autó töltőknél? 🚗⚡️

A napelemes összeköttetés célja a napelemek által termelt energia maximális kihasználása. Választhatunk, hogy 100% zöld energiával vagy a napenergia a hálózat együttes használatával akarjuk tölteni autónkat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.